Voor Prototyping for the Future zijn verschillende prototypes ontwikkeld en getest, waarbij inzichten zijn verkregen over de impact van verschillende soorten prototypes. De uitwerking van een prototype heeft namelijk effect op de testresultaten die daaruit worden verkregen.
Maar wat is een prototype en wat wordt hieronder verstaan? Iedere CMD’er zal zichzelf zo’n soortgelijke vraag wel eens hebben gesteld. In samenwerkingen met vakgenoten kan worden opgemerkt dat verschillende disciplines hier een eigen interpretatie aan geven. Zo beschrijft een ontwikkelaar een prototype als een representatie van het eindproduct, terwijl een UX-designer het heeft over een testbaar prototype dat vroeg in het ontwerpproces wordt gebruikt. Dit laat zien dat een prototype op diverse manieren kan worden begrepen, elk met een unieke impact op het ontwerpproces.
Binnen deze leerwerkgroep worden prototypes gemaakt volgens het Houde & Hill-model en gebruikt om een onderdeel van een concept te testen met stakeholders. Om dit te realiseren is praktisch gewerkt en zijn de handen uit de mouwen gestoken. Daarbij is uitgegaan van de leeruitkomst:
“Je realiseert en test prototypes van innovatieve en concrete ontwerpen, die aansluiten op een ontwerpuitdaging.”
De casus
De casus
Probleemstelling & Ontwerpvraag
Probleemstelling & Ontwerpvraag
Doelstelling
Doelstelling
HET HOUDE & HILL-MODEL
Dit model vertegenwoordigt een driedimensionale ruimte die overeenkomt met belangrijke aspecten van het ontwerp van een interactief artefact. De drie basisdimensies van het model zijn ‘Role’, ‘Look & feel’ en ‘Implementation’.
Role verwijst naar vragen over de functie die een prototype vervult in het leven 
   van een gebruiker - de manier waarop het nuttig voor hen is.
​​​​​​​
 • Look & feel duidt op vragen over de concrete zintuiglijke ervaring van het 
   gebruik van een prototype - wat de 
   gebruiker ziet, voelt en hoort tijdens het 
   gebruik ervan.
 • Implementation verwijst naar vragen  over de technieken en componenten 
   waarmee een prototype zijn functie uitvoert - de “ins en outs” van hoe het 
   eigenlijk werkt.
 • Wanneer prototypes een balans verkennen tussen de drie dimensies 
   past deze in het midden, onder Integration.
CONCEPT i-GROW
Door te ‘fröbelen’ kan op een experimentele wijze een prototype worden gemaakt, waarbij ontdekking plaatsvindt door te spelen met materialen en vormen. De noodzaak van knutselen en het intuïtief ontdekken, zoals kinderen dat doen, staat hierbij centraal. Om dit in de praktijk te brengen wordt gebruik gemaakt van de casus van het ontwerppracticum: i-Grow.
i-Grow is een draagbare 3D-holografische plant die nieuwe medewerkers ondersteunt tijdens hun onboarding, vanaf de allereerste werkdag tot aan de voltooiing van het inwerkproces. Je gebruikt i-Grow om je persoonlijke groei te monitoren. 
De digitale plant zal regelmatig informeren naar het welzijn van de gebruiker en controleren of hulp nodig is. En als er vragen zijn staat i-Grow altijd voor je klaar om passend advies te geven. Gedurende de onboarding en het inwerkproces zal i-Grow zijn gebruiker steeds beter leren kennen. Uiteindelijk groeit de i-Grow uit tot een echte sparringpartner dankzij het gebruik van AI. Het leert je daardoor steeds beter te ondersteunen.
Op de afbeelding rechts wordt de werking van i-Grow stapsgewijs toegelicht.
PROTOTYPE #1 - ROLE
Met dit prototype wordt de volgende onderzoeksvraag behandeld:
   • Hoe kan ervoor worden gezorgd dat i-Grow vertrouwen opwekt bij de gebruiker gedurende de onboarding?
Een belangrijke functie, ofwel rol, van i-Grow is het begeleiden en ondersteunen van nieuwe medewerkers. Dit omvat onder andere kennisdeling, fungeren als vraagbaak en gesprekspartner. Om dit te bereiken, was het essentieel om een vertrouwensband met de gebruiker op te bouwen. Een gevoel van zelfvertrouwen helpt nieuwe medewerkers bij het vinden van hun plek op de werkvloer en het ontwikkelen van zelfvertrouwen.
Door middel van rapid prototyping en een Wizard of Oz rollenspel is dit prototype gerealiseerd. Het omvatte een fysiek object dat de i-Grow representeerde en een scenario inclusief rollenspel. De testpersoon ontving de rol van gebruiker en zelf vervulde ik de rol van i-Grow. Het prototype toonde in het begin een klein plantje. Wanneer de gebruiker tijdens het rollenspel groeide, gaf i-Grow visuele feedback door het ‘digitale’ plantje te laten groeien. Dit werd nagebootst door meer rolletjes papier in het zand te steken. Aan het einde van het rollenspel groeide de gebruiker zodanig dat het plantje bloemetjes kreeg.
Onderzoeksvraag en doel
Onderzoeksvraag en doel
De schetsen
De schetsen
Het prototype en de test
Het prototype en de test
Testresultaten
Testresultaten
PROTOTYPE #2 - LOOK & FEEL
Met dit prototype worden de volgende onderzoeksvragen behandeld:
   • Welke tone-of-voice past het beste bij de verwachtingen van de gebruiker?
   • Hoe is het stemgeluid van invloed op de gebruikerservaring?
Vanuit de vorige test kwam de vraag of i-Grow kan praten. Dit kon volgens de testpersoon flink bijdragen aan het vormen van vertrouwen. Met dit prototype is daarom onderzoek gedaan naar de tone-of-voice en het stemgeluid van i-Grow. 
De tone-of-voice bepaalt hoe een boodschap wordt ontvangen en welke eerste indruk wordt gemaakt. Voor i-Grow is dit cruciaal, omdat het de interactie met de gebruiker beïnvloedt en kan bijdragen aan het opbouwen van vertrouwen. Een passende tone-of-voice bevordert een positieve sfeer, waarin gebruikers zich comfortabel voelen om gedachten, zorgen en vragen te delen. Dit is belangrijk voor de effectiviteit van i-Grow.
Het doel is om te achterhalen welke tone-of-voice gebruikers verwachten. Stemgeluid speelt daarbij een cruciale rol bij het overbrengen van de boodschap. Om beide aspecten te onderzoeken, zijn twee verschillende prototypes gemaakt: één gericht op de tone-of-voice en de ander op het stemgeluid.
Stemgeluid
Vaak heeft een stem meer impact dan men zou denken. Dit prototype is ontwikkeld omdat de toon, intonatie en het volume van een stem kunnen bijdragen aan hoe een boodschap wordt ontvangen en geïnterpreteerd door anderen. Bij i-Grow kan stemgeluid worden gebruikt om een bepaalde sfeer te creëren, een band op te bouwen met de gebruiker en de algehele gebruikerservaring te verbeteren.
Om te onderzoeken hoe stemgeluid de gebruikerservaring beïnvloedt, is een mobiel scherm met Adobe XD ontworpen dat 6 tegels bevat. Bij het aanklikken van een tegel, werd een stem afgespeeld die met AI is gegenereerd. Er zijn zes verschillende stemmen te horen. 
Er is aan een testpersoon gevraagd om met een koptelefoon naar deze stemmen te luisteren en de meest prettige stem te kiezen. Er is bewust voor gekozen om deze stemmen sterk van elkaar te laten verschillen om deze keuze te vergemakkelijken. De gemaakte keuze is met een groep van peers geëvalueerd.
Tone-of-voice
Twee plantjes zijn omwikkeld met folie om i-Grow op een realistische manier weer te geven. Het folie bootst het idee van een hologram of digitale plant na. Het is eenvoudig, maar spreekt tot de verbeelding. Naast de plantjes zijn er zes schermen van een mobiele app ontworpen. Van deze app zijn in totaal zes schermen uitgewerkt in twee verschillende versies: versie A en B. Versie A heeft een gebruikersvriendelijkere tone-of-voice dan versie B. Beide versies verschillen niet alleen in woordkeuze, maar ook in hoe de informatie wordt gepresenteerd.
Bij het testen is aan de testpersoon gevraagd welke versie de voorkeur heeft en waarom. Alle gemaakte keuzes zijn wederom met een groep van peers geëvalueerd.
Onderzoeksvragen en doel
Onderzoeksvragen en doel
Stemgeluid: Het testen
Stemgeluid: Het testen
Stemgeluid: Testresultaten
Stemgeluid: Testresultaten
Tone of voice: Prototype
Tone of voice: Prototype
Tone of voice: Het testen
Tone of voice: Het testen
Tone of voice: Testresultaten
Tone of voice: Testresultaten

Stemgeluid: Prototype

 

PROTOTYPE #3 - IMPLEMENTATION
Voor dit prototype wordt de volgende onderzoeksvraag behandeld:
   • Hoe beïnvloeden verschillende handelingen tot personalisatie de gebruikerservaring?
Vanuit de vorige testen is naar voren gekomen dat er een wens is om i-Grow te kunnen personaliseren, zodat het aansluit op individuele voorkeuren en behoeften. Er zijn echter verschillende handelingen die kunnen leiden tot personalisatie, waarbij het de vraag is welke handeling het beste aansluit bij de wensen, verwachting en behoefte van de gebruiker.
Maar waarom is personalisering belangrijk? Een goede uitvoering van personalisering kan leiden tot een diepere betrokenheid van de gebruiker, een groter gevoel van verbondenheid met i-Grow en een hogere tevredenheid. Bovendien kan personalisering de effectiviteit van i-Grow vergroten door het relevanter en waardevoller te maken voor de gebruiker, waardoor het beter in staat is om aan de specifieke behoeften en doelen van de gebruiker te voldoen.
Voor de realisatie van een prototype dat op personalisering is gebaseerd, is er voor gekozen om een functie uit te lichten, namelijk het melden van notificaties. De gebruiker kan op verschillende manieren op de hoogte gebracht worden van een notificatie: auditief, visueel (tekst en/of kleur) en een combinatie van auditief en visueel.
Om dit in werking te zien zijn een aantal scenario's geschetst, waarbij de i-Grow in een ruimte staat. In deze scenario's ontvangt een testpersoon een (huishoudelijke) opdracht/taak en wordt gekeken hoe wordt gereageerd op verschillende soorten notificaties tijdens het uitvoeren van deze opdracht. Deze notificatie is op afstand in werking gezet, waarbij het kon voorkomen dat de notificatie niet paste in de context van de situatie en als storend ervaren kon worden. Dit is bewust gedaan zodat het een mogelijke discussie op gang kon brengen.
Onderzoeksvraag en doel
Onderzoeksvraag en doel
Het prototype en de test
Het prototype en de test
Testresultaten
Testresultaten

De werking

Het volgen van deze leerwerkgroep heeft mijn kennis over het inzetten, maken (fröbelen) en testen van verschillende prototypes vergroot. Door het ontwikkelen en verzamelen van feedback heb ik nieuwe inzichten verkregen in de ervaringen en voorkeuren van gebruikers met betrekking tot aspecten zoals tone-of-voice, personalisatie en fysieke implementatie. Deze inzichten hebben geleid tot positieve ontwikkelingen en verbeteringen voor i-Grow.

You may also like

Back to Top