Wat is een serious & applied game en uit welke elementen bestaat zo’n dergelijk spel? Wat is de achterliggende gedachte van een game en welke gedragsverandering probeert het teweeg te brengen? En waarom spelen mensen spellen? Dit zijn een aantal vragen die zijn gesteld bij de ontwikkeling van een eigen game.
Voor deze leerwerkgroep is er een spelconcept rondom een maatschappelijk probleem bedacht. Aan de hand van aangereikte theorie kreeg  dit concept een steeds duidelijkere vorm. Maar om alle losse componenten te kunnen benoemen wordt eerst een stap gezet wat betreft de definitie van een spel:
1. Spellen worden vrijwillig gespeeld
2. Spellen hebben doelen
3. Spellen hebben regels
4. Spellen zijn interactief

HET MAATSCHAPPELIJKE PROBLEEM
De problemen op de Nederlandse woningmarkt zijn groot en duidelijk aanwezig. Er is sprake van een heuse oververhitting. De huizenprijzen blijven stijgen en voor een grote groep, onder andere starters en  huishoudens met een lager inkomen, wordt het steeds lastiger om aan een woning te komen. 

THE TRADE GAME
Om het maatschappelijke probleem op een creatieve manier te benaderen is gedacht aan de tijd waarin goederen verhandeld werden zonder tussenkomst van geld: ruilhandel. The Trade Game is een online omgeving waar men door middel van het ruilen van goederen een huis kan bemachtigen. Iedereen bevind zich in een fictieve wereld en start met een simpele haarspeld. Items kunnen met andere online gamers geruild worden. Om diversiteit in het spel te brengen kunnen spelers nieuwe items verkrijgen door quests te volbrengen.

VERDIEPING DOOR OUDE SPELLEN
Voor de verdieping van de twee eigen spelconcepten wordt gekeken naar de invloeden van Mahjong op de samenleving. Deze zijn in het kort:
•  Het bieden van een uitweg, men kon ontsnappen uit de realiteit
•  Spelers spelen alleen, maar helpen elkaar ook verder middels tactisch spel
•  Een sociale gelegenheid, verbroedering en langdurige vriendschappen
•  Spelen draait niet om winnen, maar dient als goede reden om samen te komen
De kern uit deze elementen draait om het samen spelen en samenkomen. Voornamelijk sociale factoren die een rol kunnen spelen in de eigen spelconcepten. Er is gezocht naar een verdieping van het spelconcept door deze elementen te implementeren. Nieuwe ideeën hebben betrekking tot de inhoud van het spel en de gameplay.
Een greep uit de bedachte mogelijkheden om het concept rondom The Trade Game te verdiepen:
1. Het betreft een open wereld waar mensen al in kunnen ontsnappen. Om dit gevoel te versterken reageert de wereld om hen heen op de acties die de    speler onderneemt. Tijdens het voeren van gesprekken binnen quests krijgt de speler meerdere opties tot antwoorden. De wereld past zich aan op jouw gedrag en houding.
2. Door een team te vormen ontstaat er een groepsgevoel en verbroedering. Ieder team heeft een eigen gezamenlijk doel en kan ruilen met leden uit hun eigen team of andere teams om dit beoogde doel te bereiken.
3. Met een tactisch spel kunnen combinaties van items gemaakt worden, oftewel samenvoegen. Zo maak je van water en bloem meel. Door basisitems samen te voegen kan je een meer waardevol item creëren.

SERIOUS & APPLIED GAMES ALS INSPIRATIEBRON
Om een beter beeld te krijgen welke serious games er worden uitgebracht is er onderzoek gedaan naar het werk van vier Nederlandse serious game studio’s: &Ranj Serious Games, Ijsfontein, Flavour en Grendel Games. Bij het bekijken van hun gemaakte werk is bepaald welke oplossingsrichting en verschijningsvorm het beste aansluit bij The Trade Game. Ook het doel van het concept is gedefinieerd.
Oplossingsrichting
Oplossingsrichting
Verschijningsvorm
Verschijningsvorm
Doel
Doel
MECHANICS, DYNAMICS & AESTHETICS (MDA)
Voor The Trade Game wordt vastgesteld en toegelicht welke MDA het concept versterken. Er is aangegeven welke aesthetic hierbij leidend is. Voor deze primaire aesthetic zijn de Mechanics en Dynamics uitgewerkt.
Aesthetics
1. Fellowship (primair)
De uitdagingen worden aangegaan met teamgenoten. Alleen met hen is de ruilhandel mogelijk en wordt er gewerkt aan het volbrengen van de gezamenlijke opdracht. Er moet op tactische wijze samengewerkt worden om opdrachten succesvol te kunnen volbrengen. Net zoals in de realiteit is ruilhandel alleen mogelijk na instemming van twee partijen. Om deze reden is fellowship primair en onmisbaar voor The Trade Game.
2. Challenge (secundair)    
Binnen The Trade Game draait het om het volbrengen van een opdracht door het verkrijgen van de juiste items. Het is de uitdaging om nog onbekende items weten te bemachtigen door te experimenteren.
3. Discovery (secundair)
Er bestaan items in de wereld die niet direct voorhanden zijn. Het is aan de speler om de wereld te onderzoeken en items te vinden door interactie met de wereld en items samen te voegen. De speler staat wellicht voor onverwachte verrassingen. Ook bij het uitvoeren van een quest is aan het begin nog niet duidelijk welke beloning dit zal opleveren.

Mechanics primaire aesthetic
1. Goals    
Als eerste team de 6 aangewezen combinaties van items weten te maken, waaronder één combinatie van twee items met hoge waarde naar keuze.
2. Actions
Dialoog aangaan met teamleden om te bepalen wie welke items gaat verzamelen. Quests uitvoeren of de  wereld gebruiken om items te verzamelen. Overleg met teamleden en bepalen of en wat er geruild gaat worden.
3. Rules
Teamleden ruilen onderling met elkaar. Spelers hebben een rugzak waar maximaal 10 items in passen. Weggooien is alleen mogelijk als alle rugzakken vol zitten. Verkopen is niet mogelijk.
4. Feedback
Het succesvol uitvoeren van ruilhandel, single- en multiplayer quests weten te volbrengen en     de benodigde combinaties weten te verzamelen.

Dynamics primaire aesthetic
1. Samenwerken als team om het spel proberen te winnen door te ruilen.
2. In overleg met teamleden bepalen welke ruil gaat plaatsvinden.
3. Tactiek verzinnen: welke quests worden uitgevoerd en zijn combinaties mogelijk?
PLAYER TYPES
Geen enkele speler speelt een spel hetzelfde. Spelers kunnen een spel vanuit verschillende perspectieven benaderen. De Bartle taxonomy onderscheidt vier player types en brengt in kaart wat deze player types drijft bij het spelen van een game. 
Gezien Bartle’s Taxonomy en het schema is The Trade Game zich in huidige vorm het meest geschikt voor:
1. Socializers
The Trade Game is een plek waar spelers moeten samenwerken om het gezamenlijke doel te bereiken. Men heeft elkaar nodig om items uit te wisselen door middel van goed overleg. Door samenwerken kan er een gemeenschap gevormd worden waar een gevoel van verbroedering kan ontstaan.
2. Explorers
Doordat items in de wereld gezocht, gewonnen en gemaakt kunnen worden is de game uitermate geschikt voor explorers. Zij bevinden zich in een fantasy gebaseerde wereld waar zij op ontdekking gaan.


Om bij The Trade Game een betere balans in player types te creëren is het noodzakelijk achievers en killers meer aan te spreken. Zij hoeven niet in dezelfde mate aanwezig te zijn in de game, maar kunnen met hun deelname voor een dynamischer spel zorgen.

Achievers
•  Het bieden van mystery items waar naar gezocht kan worden
•  Achievements en badges toekennen voor het vinden van items, het voltooien van quests of het behalen van een overwinning
•  Een algemeen leaderboard opstellen waarin wordt bijgehouden hoe vaak je hebt gespeeld en hoeveel keren je met een team hebt gewonnen
•  Een persoonlijk overzicht (infographic) waarin je kan zien welke items je in bezit hebt gehad, je meest succesvolle ruilen, voltooide quests ect. 
Killers
•  De mogelijkheid creëren om items van andere teams te stelen of te laten verdwijnen
•  Een spreuk uitspreken zodat andere teams een bepaalde tijd niet kunnen ruilen
•  De kans om een specifiek item uit het spel te halen of hier monopoly op te krijgen, zodat teams een andere manier moeten vinden om het item te verkrijgen
•  De kracht om quests onbereikbaar maken voor andere teams/spelers
•  Andermans ruilhandel saborteren.

GEDRAGSVERANDERING & SERIOUS GAMES
Gedragsverandering maakt een game mede tot een serious game. Maar hoe zorg je dat een game het beoogde gedrag veranderende effect heeft? Door het gedrag van spelers vanuit verschillende ‘lenzen’ te bekijken krijg je als maker inzicht in onder andere het beïnvloeden van gedrag, hoe de doelgroep tegenover het doelgedrag staat en wat de motivatie van de doelgroep is. De gedragslenzen bestaan uit 5 verschillende lenzen met ieder een eigen invalshoek:
1. Gewoonten en impulsen
2. Weten en vinden
3. Zien en beseffen
4. Willen en kunnen
5. Doen en blijven doen
Gedragslenzen
Gedragslenzen
Toepassing op The Trade Game
Toepassing op The Trade Game
Uit de analyse met de gedragslenzen is gebleken dat met name lens 1 en lens 3  sterk naar voren komen. Mensen hebben een sterke gewoonte om niet te ruilen, maar zullen zich bij het spelen van dit spel beseffen dat  de toegewezen uitdaging alleen volbracht kan worden door samen te werken en tactisch te ruilen. Gedragsverandering vindt plaats op het moment dat spelers beseffen dat zij tactiek nodig hebben om verder te komen. Dat ruilen geen simpel spelletje is, maar een middel om een doel te bereiken.
Om deze gedragsverandering aan te sterken is nogmaals gekeken naar de MDA van The Trade Game. De gedragsverandering op het gebied van ruilen kan plaatsvinden, maar mogelijk zijn niet alle spelers zich direct van bewust waarom zij ruilen. Om deze bewustwording aan het licht te brengen worden de mechanics en dynamics van de primaire aesthetic (Fellowship) nogmaals bekeken en mogelijk aangepast om het gewenste effect te bereiken:
Spelers kunnen door hun spelgedrag achievements behalen voor onder andere het vertoonde ruilgedrag en behaalde resultaten. Deze achievements worden binnen een team door de teamgenoten zelf uitgereikt aan de door hen gekozen winnaar(s). Bij deze uitreiking kan er een toelichting gegeven worden. Dit motiveert spelers zich in te zetten voor het team, te verbeteren en op zoek te gaan naar de beste ruilhandel.
ETHIEK EN GEDRAGSVERANDERENDE GAMES
Het opzettelijk dwarszitten, saboteren, bevriezen of beïnvloeden van The Trade Game is een keuze van de speler. Echter wordt het vertonen van dit gedrag vermoeilijkt, doordat heel het team het eens moet zijn met de uitvoering. Door dit unanieme besluit bepalen teams hun imago en wijze van spelen. Er worden haast kleine samenlevingen gecreëerd met een democratie. Ook kunnen teams pas het recht verkrijgen om te saboteren wanneer zij een quest hebben volbracht.
Om tegengewicht te bieden kunnen andere teams zich beschermen tegen ongewenst gedrag. Deze mogelijkheid wordt ook beschikbaar zodra een quest is positief is afgerond. Op deze manier kunnen spelers het spel op verschillende manieren spelen. Men kan niet alleen maar saboteren, dit recht moet verdient worden. Zo blijft het spel speelbaar en leuk voor iedereen.
HET UITEINDELIJKE RESULTAAT
The Trade game is een digitale game waar spelers zich in een fantasy geïnspireerde wereld wanen. Spelers hebben de keuze tussen drie verschillende bestaande teams. Ieder team heeft zijn eigen waarde en standpunten. Binnen jouw team kunnen items geruild worden die zijn verkregen in de wereld door deze te vinden, te winnen met een quest of door te ruilen met andere teamgenoten.
Het spelconcept van The Trade Game is in zeven weken tot stand gekomen. Iedere week is de theorie toegepast, waarmee de game een stapsgewijze ontwikkeling heeft doorgemaakt. De game die hier in huidige vorm wordt beschreven is het eindresultaat van alle ontwikkelingen samen. De wekelijkse ontwikkelingen, terugkoppelingen en veranderingen zijn visueel zichtbaar gemaakt met een Miro board, te vinden via onderstaande button.
EEN TERUGBLIK
Tot nu toe heb ik bij iedere gevolgde leerwerkgroep een moment waarbij puzzelstukjes op hun plek vallen. Halverwege, bij de lessen over MDA viel het kwartje en wist ik hoe ik mijn ideeën rondom The Trade Game verder wilde gaan vormgeven. Dit is mede terug te zien in het MIRO board, waar ik in week 5 veel heb aangepast. Ook ben ik rond dat moment gestart met het schrijven van een hoofdstuk over het definitieve spelconcept.
De leerstof heeft mij positief verrast en ook meer inzicht gegeven over mijzelf als speler. Wat mij precies trekt en een het spelen van een spel bevredigend maakt. Ik weet in ieder geval zeker dat ik nooit meer hetzelfde naar games en andere spelers zal kijken. Het volgen van deze stof deed ik met veel plezier. Met alle nieuwe kennis zal het spelen van een spel nooit meer hetzelfde zijn.

You may also like

Back to Top